Mindfulness Training

8 weekse training (MBCT)

Mindfulness is een praktische en effectieve manier om om te gaan met stress, piekeren, lichamelijke klachten en vermoeidheid. Het helpt je om meer rust en harmonie in je leven te ervaren. Je leert technieken om je automatische piloot af te remmen, en om met nieuwe mildheid en rust te reageren op de situaties die jouw aandacht vragen.

Wat is mindfulness?

Bij mindfulness gaat het om een open, onbevangen en volledige aandacht. Het gaat over het opmerken van wat er gebeurt in jezelf – in je lichaam, hart en geest – en in je omgeving. Het gaat daarbij om gewaar zijn zonder oordeel of kritiek. Het is het tegengif voor voor verslavende (negatieve) gedachten en alle dingen die ons afleiden van het huidige moment.

Wat heb je aan mindfulness?
• je minder laten meeslepen bij drukte of bezorgdheid in je leven.
• leren hoe je jezelf kunt ‘resetten’, om een oase te creeren in de maalstroom van het leven.
• om minder in gevecht te zijn met ‘alles wat moet’ en meer vanuit je eigen kracht reageren.
• leren om zowel naar je hoofd als naar je hart te luisteren.
• leren om om te gaan met lastige emoties i.p.v. dat ze je ofwel overspoelen ofwel dat je ze teveel wegduwt en negeert.
• stapje voor stapje accepteren wat niet te veranderen is.
• los laten wat je achter je moet laten.

Hoe leer je mindfulness?
Door de grondlegger Jon Kabat-Zinn is een 8-weekse training ontwikkeld om stap voor stap te leren om mindfulness te gebruiken om bewuster en beter om te gaan met stress, pijn en ander ongemak. Tegelijk ga je ook meer stil staan bij de zaken die er echt toe doen, zowel de grote als de kleine dingen.
In de 8-weekse training worden oosterse technieken van aandachttraining (zoals meditatie en yoga) verbonden met westerse psycholgie (over piekeren, zelf-beelden en stress-reductie).

Mindfulness Based Cognitive Therapie (MBCT)
De oorspronkelijke aandachttraining heet MBSR: Mindfulness Based Stress Reduction. Het accent ligt op het vinden van een andere houding ten opzichte van stress, pijn, ongemak. Later werd deze training enigszins aangepast voor mensen met depressie- en angstklachten. Daartoe werden elementen uit de cognitieve therapie toegevoegd en verrees de variant MBCT: Mindfulness Based Cognitive Therapie. De trainingen lijken voor 85% op elkaar. In de MBCT is iets meer ruimte voor het doorzien en aanpakken van negatieve automatische gedachtenpatronen.

De training
De training bestaat uit 8 wekelijkse bijeenkomsten van 2,5 uur. Onderdelen van de bijeenkomsten zijn:

  • aandachts- en waarnemingsoefeningen
  • zitmeditaties en lichaamsgerichte oefeningen (bodyscan, yoga)
  • uitleg over de werking van onze geest en de principes van mindfulness
  • bespreken van ervaringen, om voor jezelf duidelijker te krijgen hoe jouw automatische piloot werkt (in denken, voelen, reageren), om te leren van de ervaringen en inzichten van anderen, en om helder te krijgen wat voor jou het beste werkt.

Bij de training hoort een werkmap en audiobestanden (digitaal of op cd). Daarmee kun je zelf thuis aan de slag te gaan. Ga uit van circa 30 tot 45 minuten dagelijks oefenen.
Als je vooraf al weet dat het je niet gaat lukken om tijdens de training thuis te oefenen, kun je er beter niet aan beginnen. Het kost immers tijd en aandacht om ingesleten gewoontes te doorbreken. Dat is niet een kwestie van ‘snappen en er even over lezen’ maar van ‘zelf gaan doen en ervaren’.

Praktisch
Deelname aan de training wordt voorafgegaan door een (telefonisch) gesprek om te kijken of de training aansluit bij jou en je verwachtingen.
De training wordt gegeven bij Psycholoog Almere, Arubapier 27, Almere Buiten. De kosten zijn 365 euro (300 euro voor minima, en 445 euro indien de werkgever betaalt). De training gaat door bij minimaal 6 en maximaal 12 deelnemers.

De training wordt gegeven op maandagochtend van 9:30-12:00 uur

Trainingsdata
20 – 27 maart
3 – 10 april (niet op 17 en 24 april i.v.m pasen en meivakantie)
1-8-15-22 mei

Trainer
Dorea Ketelaars.
Voor info en aanmeldingen 035-6424098

Meer lezen?

Er is veel informatie verschenen over mindfulness. Zie bijvoorbeeld de landelijke website www.aandachttraining.info. Daar vind je ook informatie over studies naar de werkzaamheid van mindfulness en toepassingen bij diverse doelgroepen.